تهران

 تهران

تهران با مساحت ۷۳۰ کیلومتر ، بیست و پنجمین شهر پرجمعیت دنیا است . 

شهر تهران از شمال به رشته کوه‌ دماوند و از جنوب به کوه‌های ری و بی‌بی شهربانو و منطقه‌ی کویری می‌رسد .

به‌همین دلیل هوای شمال شهر از کوهستان تاثیر می‌گیرد و هوای جنوب تهران از دشت . میانگین دمای تهران در فروردین بین ۵/۴ تا ۱۵/۴ درجه سانتی‌گراد گزارش شده است .

 

تهران در گذشته از روستاهای ری بود . ری قدیم مرکز مهم سیاسی و بازرگانی به‌شمار می رفت .  تهران در دوره‌ی نادرشاه نام و نشانی یافت و در دوره‌ی صفوی ناصری شد . این شهر در دوره‌ی قاجار پایتخت ایران شد .

رفت و آمد در تهران

تهران دو فرودگاه دارد: فرودگاه بین المللی مهرآباد که میزبان پروازهای داخلی است و فرودگاه بین المللی امام خمینی . اگر با قطار سفر می‌کنید ، به راه‌آهن تهران واقع در جنوب شهر می‌رسید . مسافرانی که ترجیح می‌دهند با اتوبوس سفر کنند ، با توجه به شهر مبدا سفر ، وارد یکی از چهار ترمینال آرژانتین ، جنوب ، شرق یا غرب تهران خواهند شد.

تهران مترو درون‌شهری دارد که تا شهر کرج هم ادامه یافته است. مترو سریع‌ترین راه رفت و آمد ارزان در سطح شهر تهران است.

اکنون در بیشتر میدان‌های اصلی شهر ایستگاه مترو وجود دارد. نقشه‌‌ی خط‌های مترو در همه‌ی ایستگاه‌ها در دسترس است. قیمت بلیت تک‌سفره مترو ۷۰۰ تومان است.

گزینه‌ی دیگر برای رفت و آمد اتوبوس است . برای بعضی از مسیرها مانند غرب به شرق و شمال به جنوب ، سامانه‌ی اتوبوس تندرو یا BRT درنظر گرفته شده که از مسیر ویژه حرکت می‌کند. خط اتوبوس عادی میدان‌های اصلی شهر را به‌هم وصل می‌کند و در خیابان‌های مختلف ایستگاه دارد .

هتل‌های شمال تهران

در شمال شهر تهران هتل های لوکسی قرار گرفته‌اند . بزرگراه چمران دو هتل ۵ ستاره دارد . هتل آزادی و هتل استقلال . برای هر شب اقامت در هتل آزادی حدود ۵۰۰ هزار تومان و در هتل استقلال حدود ۳۴۰ هزار تومان پرداخت می‌کنید. اگر هنوز در بزرگراه چمران هستید، بد نیست بدانید یک گزینه‌ی ۴ ستاره دارید به نام هتل اوین که هزینه‌ی ۳۶۵ هزار تومانی دارد.

از دیگر هتل های تهران ، هتل هما نزدیک میدان ونک ،  با مبلغی حدود ۷۲۰ هزار تومان است . در هتل ۴ ستاره رامتین واقع در نزدیکی پارک ساعی حدود ۵۵۰ هزار تومان پرداخت می‌کنید . هزینه‌ی اقامت در هتل‌های دیاموند در خیابان فرشته و هتل پاریز تهران در خیابان جردن بین ۲۶۰ تا ۳۲۰ هزار تومان است .

 

دیدنی های شمال تهران

 

خیابان ولیعصر

بیایید تهران گردی را از خیابان ولیعصر آغاز کنیم . خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه است . ولیعصر با ردیف چنارهای تنومندش که در دو سوی خیابان سایه می‌اندازند ، ۱۸/۶ کیلومتر طول دارد . خیابان ولیعصر از میدان راه‌آهن در جنوب شهر تا میدان تجریش در شمال تهران کشیده شده است .

امامزاده صالح 

به میدان تجریش که نزدیک می‌شوید ، گنبد فیروزه‌ای امامزاده صالح را می‌بینید . امامزاده صالح از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است . حیاط باصفا و کبوترهایش ، و وجود چنار تنومندش لذت زیارت را دوچندان می‌کند . 

دربند 

دربند که روستایی بسیار قدیمی در شمیران تهران است، در گذر سال‌ها رستوران‌های لوکس، کبابی، آلو، بلال‌ و خوراکی‌فروشی‌های بسیاری را در دل خود جا داده است.

دربند مقصد گردشگری جذابی برای اهالی تهران و مسافران است. هوای خنک و دلچسب کوهستانی دربند، هنگامی که روی تخت چوبی نشسته‌اید و منتظر چای داغ هستید، کم وسوسه‌انگیز نیست.

آرامستان ظهیرالدوله

در میانه‌ی سربالایی دربند و در کوچه ظهیر‌الدوله، آرامگاه قدیمی قرار گرفته که نام‌های معروفی مانند ملک‌الشعرای بهار، ابوالحسن صبا، فروغ فرخزاد در آن آرمیده‌اند.

این مکان که در گذشته خانقاه میرزا علی خان دولوی قاجار ملقب به ظهیرالدوله بود،‌ پس از مرگ او تبدیل به آرامگاه ظهیرالدوله شد.

 

بام تهران 

فکر می‌کنید تماشای منظره‌ی شهر تهران از ارتفاع ۱۹۰۰ متری چه حسی دارد ؟ در انتهای خیابان ولنجک در ارتفاع ۱۸۳۰ متری تا ایستگاه یک تله‌کابین توچال در ارتفاع ۱۹۱۰ متری، مسیر پیاده‌روی جذابی وجود دارد که به بام تهران معروف است .

بام تهران مکان جالب‌توجهی برای لذت بردن از حال و هوای کوهستانی و پیاده‌روی است .

 

پل طبیعت

یکی از مکان‌های جذاب تهران که چند سالی بیشتر از عمرش نمی‌گذرد ،  پل طبیعت است . این پلِ سه طبقه‌ی پیاده‌رو، از روی بزرگراه مدرس می‌گذرد و پارک آب و آتش را به پارک طالقانی وصل می‌کند.

بازار و مرکز خرید مدرن در شمال تهران

بازار تجریش

بازار تجریش که از قدیمی‌ترین مرکز خریدهای شمیران است، نوستالژی کم ندارد. بازار تجریش نزدیک بهار که می‌شود ، عطر سنبل و سمنویش اجازه نمی‌دهد با سرعت از کنار آن بگذرید . بازار تجریش که نمونه‌ی کوچکی از بازار تهران است ، هنوز بافت قدیمی خود را حفظ کرده است . شک نکنید که بازار تجریش با قدمت و جذابیتش یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران است .

پاساژ قائم

پاساژ قائم، مرکز خرید لوکس و قدیمی ۶ طبقه‌ی تجریش است که از طلا تا کیف و کفش و لباس‌های رنگ‌رنگی در آن پیدا می‌شود. پاساژ قائم کنار امامزاده صالح و بازار قدیمی تجریش قرار گرفته است.

مرکز خرید تندیس

مرکز خرید تندیس درست است که در محدوده‌ی تجریش، سابقه‌ی پاساژ قائم را ندارد؛ ولی با وجود برندهای معروف و فروشگاه‌های متنوع، خیلی زود پاتوق اهالی مد و خرید شد. مرکز خرید تندیس در میدان تجریش، خیابان جعفری واقع شده است.

سام سنتر

یکی دیگر از مرکز خریدهای لوکس تهران سام سنتر است که در خیابان فرشته قرار دارد. این مرکز خرید چند طبقه با وجود برندهای لوکسش هم برای گردش مناسب است و هم خرید.

پالادیوم

اشتباه نکنید، پالادیوم استانبول را نمی‌گوییم. مرکز خرید پالادیوم در خیابان مقدس اردبیلی تهران یکی از مکان‌های شیک و گران برای خرید انواع محصولات مانند پوشاک، لوازم آرایش و زیورآلات است. این مرکز خرید مدرن فود کورت و کافه هم دارد.

مرکز خرید اسکان

با وجود مرکز خریدهای جدیدتر، اسکان هنوز پاتوق خرید برندبازها است.

مرکز خرید ونک

در خیابان کار و تجارت واقع در میدان ونک، چند پاساژ قرار دارد که معروف‌ترین آنها مرکز خرید ونک است. در این پاساژها علاوه بر چند کافی‌شاپ و رستوران، انواع پوشاک و زیورآلات و خرده‌ریز پیدا می‌شود.

مرکز خرید آرین

در خیابان میرداماد، برج آرین قرار دارد که رستوران و مرکز خرید معروفی دارد. در فروشگاه‌های لوکس آرین انواع برند پوشاک خارجی را پیدا می‌کنید.

مرکز خرید ارگ

میدان تجریش از آن میدان‌های قدیمی و نوستالژیک تهران است. میدانی که همیشه شلوغ است و حال و هوای خودش را دارد. سر پل تجریش مرکز خرید بزرگی وجود دارد که اجناس لوکس را می‌توان در آنجا دید. 

ارگ تجریش، الگویی کامل از فروشگاه‌های طلا و جواهر، عطر و ادکلن، کلکسیون آرایشی، پوشاک، لوازم خانه و الکترونیک، مرکز تفریح و سرگرمی، تالار همایش خلیج فارس، خدمات و پارکینگ در پنج طبقه در میدان تجریش است.

 

 

پارک‌های شمال تهران

پارک آب و آتش

پارک آب و آتش در بزرگراه حقانی جای هیجان‌انگیزی برای بچه‌ها و بزرگترها است. جذاب‌ترین بخش این پارک، محوطه‌ی آب‌بازی در کنار برج آتش، پر از صدای جیغ و شادی کودکان و خانواده‌ها است.

لباس و کفش اضافی برای بچه‌ها را فراموش نکنید. اما داستان همین‌جا به پایان نمی‌رسد. محوطه‌ی سوارکاری، فانوس دریایی، آلاچیق و فضای سبز، نقالی و پرده‌خوانی برقرار است، ضمن اینکه گذر از پل طبیعت را باید تجربه کرد.

پارک ملت 

در خیابان زیبای ولیعصر بالاتر از تقاطع نیایش،‌ پارک قدیمی ملت خودنمایی می‌کند. پارک ملت با داشتن فضای سبز جذاب و قفس‌های حیوانات همچنان با پارک‌های جدید تهران رقابت می‌کند.

باغ ایرانی

یکی از بوستان‌های جذاب و قشنگ تهران، باغ ایرانی است که در خیابان شیخ بهایی شمالی قرار دارد. بوستان باغ ایرانی، نسخه‌ی بازسازی‌شده‌ای از باغ قدیمی است با حال و هوای نوستالژیک. رستوران باغ را هم می‌توانید امتحان کنید.

پارک قیطریه

پارک قیطریه در خیابان قیطریه مکان دلچسبی است برای لذت بردن از فضای پردرخت و باصفای پارک.

پارک نیاوران

پارک نیاوران در محدوده‌ی میدان نیاوران یا باهنر قرار دارد که با طراحی زیبا و فضای قشنگی که دارد،‌ انتخاب مناسبی برای تفریح و گردش است.

پارک ساعی

مهندس کریم ساعی فردی بود که پارک ۱۲ هکتاری ساعی را درخت‌ کاری کرد . بوستان ساعی واقع در خیابان ولیعصر پس از مرگ مهندس ساعی و در سال ۱۳۳۴ به شهرداری تهران واگذار شد .

بخش حیات وحش پارک برای بچه‌ها و بزرگترها جالب است . شیرازتور24 پیشنهاد می‌کند به شهرکتاب شعبه‌ی ساعی سر بزنید که نزدیک در پارک ساعی در خیابان ولیعصر قرار گرفته است .

کاخ و موزه‌های شمال تهران

مجموعه سعدآباد

یکی از جذاب‌ترین کاخ‌موزه‌های تهران سعدآباد است. مجموعه سعدآباد در دوره‌ی قاجار و به‌عنوان اقامت‌گاه تابستانی شاهان قاجار بنا شد. در دوره‌ی پهلوی چند کاخ جدید به این مجموعه اضافه شد. اکنون بخشی از سعد‌آباد موزه است و امکان بازدید عمومی دارد. این مجموعه در خیابان زعفرانیه‌ یا شهید فلاحی واقع شده است. مجموعه زیبای سعدآباد شامل چندین کاخ و بنا است.

در کاخ کرباس یا کاخ ولیعهدی، موزه مینیاتور استاد حسین بهزاد قرار دارد. ساختمان موزه به آخر دوره قاجار و پهلوی اول برمی‌گردد.

موزه کلارا آبکار که در جدیدترین کاخ مجموعه برپا شده، شامل تابلوهای از آثار مردم‌شناسی، زیورآلات و ترمه است. کلارا آبکار نخستین زن مینیاتوریست ایرانی بود.

موزه استاد محمود فرشچیان در ساختمانی برپا است که از دوره قاجار به‌جا مانده و کاخ همسر پهلوی اول بوده است.

در موزه ظروف سلطنتی ۵۰۳ قطعه ظرف و شی تزیینی از قاجار، پهلوی و ظرف‌های هدیه‌شده به آنها به‌نمایش گذاشته شده است.

موزه خط و کتابت آثار ارزشمند میرعماد حسنی را به نمایش گذاشته که خوشنویس پر‌آوازه‌ی خط نستعلیق بود.

 

کاخ نیاوران

در میدان شهید باهنر یا میدان نیاوران تهران ، کاخ نیاوران قرار گرفته است که جذابیت تاریخی و طبیعی فراوانی دارد. این کاخ در باغ ییلاقی فتحعلی‌ شاه قاجار قرار داشته که بعدتر ناصرالدین شاه کاخ صاحبقرانیه را در آن ساخت . موزه‌ی جهان‌نما ، کاخ صاحبقرانیه و کوشک احمدشاهی در این باغ بازدید عمومی دارند .

موزه سینمای ایران

در باغ فردوس واقع در شمال خیابان ولیعصر، موزه ی سینمای ایران قرار دارد . این باغ در زمان محمد شاه قاجار ساخته شده و ساختمان آن، کاخ شکارگاهش بوده است.  تالار آبی ،‌ تالار معاصران، نمایشگاه علی حاتمی و نمایشگاه ارامنه از نمایشگاه‌های موزه سینمای ایران هستند .

موزه پول

برای تماشای اسکناس‌ها و سکه‌های قدیمی می‌توانید به موزه تماشاگه پول بروید .

موزه دکتر حسابی

موزه دکتر حسابی که پس از فوت این فیزیکدان مشهور در خانه‌ی او برپا شده،‌ در تجریش، خیابان مقصودبیک واقع شده است. آثار تقدیم شده به پروفسور حسابی و لوازم شخصی او را در این موزه می‌بینیم.

موزه امام علی

در بلوار اسفندیار بالاتر از خیابان میرداماد، موزه هنرهای دینی امام علی قرار گرفته است که تابلوهای نقاشی و آثار خوشنویسی را به‌نمایش گذاشته است.

موزه موسیقی

در موزه ی موسیقی که محل آن خیابان مقصودبیک تجریش است، از آرشیو صوتی و تصویری، تجهیزات ضبط و پخش، نمایشگاه، سازها و بخش‌های دیگر دیدن می‌کنید.

رستوران‌های شمال تهران

اگر رستوران شیک و لوکس می‌پسندید، به نایب نیاوران بروید. رستوران عالی قاپو ابتدای خیابان گاندی موسیقی زنده و فضای سنتی دارد. اگر غذای خوب می‌خواهید، به رستوران کسری در نیاوران سر بزنید. پیتزا آنسه گزینه‌ی خوبی است و رستوران گیلار غذای شمالی باکیفیتی سرو می‌کند. در خیابان جردن رستوران لوکس گلشهر گزینه‌ی باکیفیت و گرانی است. در خیابان ظفر یا دستگردی فست فود گاردن گریل، برگرزغالی و رستوران ایتالیایی گیو را درنظر داشته باشید. شاطرعباس در خیابان ولیعصر تقاطع پارک‌وی، برخورد خوب و غذای خوشمزه اما گران ارائه می‌‌کند. میانگین هزینه‌ غذا برای هر نفر در رستوران‌های لوکس ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان و در رستوران ارزان‌تر و فست‌فود ۲۰  تا ۳۰ هزار تومان است.

روبروی پارک ملت می‌‌شود بستنی قیفی متری هیجان‌انگیز بخرید که به‌ویژه بچه‌ها طرفدارش هستند.

بستنی ایتالیایی سان مارکو را از دست ندهید که مقابل پارک قیطریه قرار گرفته و اگرچه کمی گران است،‌ طعم به‌یادماندنی دارد. 

 

shiraztour24

sightseeing