مسکو

مسکو 

 مسکو، پایتخت روسیه، یک شهر تاریخی زیبا با جاذبه‌های گردشگری متنوع و جذاب است. در ادامه با شیرازتور24 همراه باشید، تا هر آنچه را برای سفر به این شهر نیاز دارید با هم مرور کنیم .

مسکو، پایتخت روسیه، شهر زیبایی است که با تاریخ و فرهنگ این کشور، عجین شده است. شهری که آن را با کلیساهای زیبا و گنبدهای رنگارنگ، میدان سرخ، کاخ بزرگ کرملین و موزه‌های دیدنی و متعدد می‌شناسیم. گوشه و کنار این شهر تاریخی، میزبان جاذبه‌های گردشگری و آثار معماری باشکوه است؛ شهری که در آن، حتی ایستگاه‌های مترو هم به زیبایی قصرهای مجلل، تزیین شده‌اند.

این شهر، یکی از سرزنده‌ترین و پرهیجان‌ترین شهرهای روسیه و اروپا است که بیش از ۱۰ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. جاذبه‌های زندگی شهری مثل مراکز خرید بزرگ و باشکوه، در خیابان‌های جذاب و دیدنی آن به چشم می‌خورند. برای آشنایی بیشتر با این شهر زیبا و جاذبه‌های گردشگری آن در ادامه با ما همراه باشید . در این راهنمای سفر، اطلاعات خوبی در مورد سفر به این شهر زیبا جمع‌آوری شده است.

اطلاعات ضروری

اختلاف ساعت با تهران

مسکو در منطقه‌ی زمانی UTC/GMT +3 قرار دارد و یک ساعت و نیم از تهران عقب‌تر است.

زبان رسمی

روسی

واحد پول

روبل= ۵۴۶/ ۶۳۸ ریال

نوع برق شهری

برق شهری در روسیه ۲۲۰ ولت و ۵۰ هرتز 

کد کشور

شماره‌های اضطراری

پلیس ۱۰۲

آمبولانس ۱۰۳

شماره اضطراری عمومی ۱۱۲

جهت رانندگی

راست

فرودگاه‌های بین‌المللی

فرودگاه بین‌المللی دوموده‌دوو

فرودگاه بین‌المللی شرمتیوو

فرودگاه بین‌المللی ونوکووا

وضعیت آب‌ و‌ هوا

مسکو طبق طبقه‌بندی آب و هوایی Köppen، دارای آب و هوای قاره‌ای مرطوب است. تابستان‌های گرم و گاهی بسیار گرم و مرطوب دارد و زمستان‌هایش طولانی و سرد است. در فصل زمستان، دمای هوا به طور معمول تا منفی ۱۰ درجه سانتیگراد می‌رسد البته دوره‌های هوای گرم هم در زمستان وجود دارد که دمای هوا تا صفر درجه بالا می‌آید.

بهترین زمان برای سفر

سردترین ماه سال در مسکو، ژانویه است و میانگین دمای هوا در این ماه منفی ۸ درجه سانتیگراد است. بهترین زمان برای سفر به مسکو، با توجه به آب و هوا، اواخر بهار یعنی اوایل ماه ژوئن است. این مدت، بهترین آب و هوا را برای بازدید طولانی از جاذبه‌های گردشگری دارد.

از اوایل ماه مه تا اواسط ماه جولای، وقتی هوا هنوز خیلی گرم نشده است می‌توانید برای سفری عالی به مسکو برنامه‌ریزی کنید. یکی دیگر از زمان‌های فوق‌العاده برای سفر به مسکو، روزهای منتهی به سال نو است اگر می‌خواهید چشم‌اندازهای دیدنی و فراموش‌نشدنی از زمستان‌های واقعی روسیه را تجربه کنید.

هزینه‌های سفر

هزینه‌ی روزانه برای سفر ارزان: تا ۱۵۰۰ روبل (۸۳ هزار تومان)

اقامت در خوابگاه هاستل: ۶۰۰ روبل (۳۳ هزار تومان)

غذای ارزان در کافه‌تریا: کمتر از ۴۰۰ روبل (۲۲ هزار تومان)

بلیط تک‌سفره مترو: ۵۵ روبل (۳ هزار تومان)

تورهای پیاده‌روی، سر زدن به پارک‌ها و کلیساها: رایگان

هزینه‌ی روزانه برای سفر میان‌رده: بین ۱۵۰۰ تا ۸ هزار روبل (۸۰ هزار تا ۴۴۰ هزار تومان)

اتاق دو تخته در هاستل یا هتل ارزان: از ۲۵۰۰ یا ۳۵۰۰ روبل (۱۳۸ هزار تا ۱۹۰ هزار تومان)

غذاهای منوی ناهار: ۴۰۰ تا ۶۰۰ روبل (۲۲ هزار تا ۳۳ هزار تومان)

شام کامل به همراه نوشیدنی: ۸۰۰ تا هزار روبل (۴۴ هزار تومان)

ورودی موزه: ۳۰۰ تا ۷۰۰ روبل (۱۷ هزار تا ۴۰ هزار تومان)

هزینه‌های روزانه‌ی سفر لوکس و گران: بیش از ۸ هزار روبل (۴۴۰ هزار تومان)

اتاق دو تخته در هتل: ۸ هزار روبل (۴۴۰ هزار تومان)

غذای کامل با نوشیدنی: هزار روبل (۵۵ هزار روبل)

تورهای همراه با راهنما: از ۱۵۰۰ روبل (۸۲ هزار تومان)

رفت و آمد با تاکسی: از ۵۰۰ روبل (۲۷ هزار تومان)

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

مسکو به عنوان یکی از گران‌ترین شهرهای دنیا مشهور است. با وجود این، با رعایت برخی نکات می‌توانید هزینه‌های سفر را کاهش دهید و از سفر به این شهر زیبا لذت ببرید.

ترانسفر فرودگاهی

مسکو سه فرودگاه بین‌المللی دارد که هر سه خارج از شهر و در سه مکان متفاوت قرار دارند. یکی از نقاط مشترک هر سه فرودگاه، در اختیار داشتن خدمات ریلی پرسرعت فرودگاهی است. با ۴۲۰ روبل می‌توانید خود را از این طریق به مرکز شهر و مهم‌ترین ایستگاه‌های مترو برسانید. از این ایستگاه‌ها، دسترسی راحت و ارزانی از طریق وسایل حمل و نقل عمومی به بسیاری از نقاط شهر دارید.

انتخاب دیگر، اتوبوس‌های توریستی کوچکی است که کم و بیش طبق برنامه از منطقه‌ی پارکینگ فرودگاه حرکت می‌کنند و با کرایه‌های معقول و مناسب، شما را به نزدیک‌ترین ایستگاه مترو می‌رسانند.

اقامت‌گاه

یکی از مهم‌ترین هزینه‌های سفر، هزینه‌ی اقامت است. اگر بتوانید در هاستل اقامت کنید، هزینه‌های سفرتان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. یکی از هاستل‌های ارزان مسکو، Godzillas Hostel است. این هاستل، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین هاستل‌های شهر است که در بخش تاریخی شهر در یک ساختمان قدیمی و در یک خیابان خلوت واقع شده است. کافه‌های ارزانی حوالی این هاستل وجود دارد و به ایستگاه مترو هم نزدیک است.

بیشتر هاستل‌های مسکو، اقامتگاه‌های متنوعی را با امکانات مختلف با قیمت‌های نسبتا یکسان و مناسب در اختیار گردشگران می‌گذارند. یکی دیگر از هاستل‌های مناسب که موقعیت مرکزی دارد، هاستل DaHostel است. حتی برای اقامت می‌توانید روی هتل‌های ارزان هم حساب کنید مثلا هتل‌هایی مثل Ampir، Belorusskaya، Khitrovka یا هتل Elegant.

حمل و نقل عمومی

مسکو شهری بزرگ است و در زمستان‌ها سرد می‌شود. بنابراین گرچه قدم زدن، یکی از ارزان‌ترین و جذاب‌ترین روش‌ها برای رفت و آمد در شهر است، گاهی نیاز پیدا می‌کنید که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. خوشبختانه مسکو یکی از بهترین سیستم‌های حمل و نقل عمومی دنیا را در اختیار دارد؛ متروی مسکو. مسافران مترو می‌توانند بلیط‌های تک سفره و دو سفره را با قیمت مناسب خریداری کنند.

بازدید از جاذبه‌های گردشگری

در مسکو تورهای پیاده‌روی رایگان برگزار می‌شود که می‌توانید برای گشت و گذار در مناطق تاریخی شهر و آشنایی با آن، از این تورها استفاده کنید. این تورها هر روز از ساعت ۱۰ و ۴۵ دقیقه از میدان Slavyanskaya در نزدیکی ایستگاه متروی Kitai-Gorod شروع می‌شوند. این تورها معمولا دو ساعت و نیم طول می‌کشند و در طی آن از جاذبه‌هایی مانند کلیسای سنت باسیل، کرملین و تئاتر بولشوی دیدن می‌کنید.

یک روش ارزان دیگر برای گشت و گذار در شهر، اتوبوس‌های توریستی مسکو است که قیمت مناسبی دارند.

بازدید از جاذبه‌های فرهنگی

 هر کسی در سفر به مسکو مطمئنا دوست دارد از هزاران موزه و گالری جذاب آن دیدن کند. این شهر، موزه‌ها و گالری‌های متنوعی دارد که هر کدام به تنهایی ارزش وقت گذاشتن دارند. در میان این همه گالری و موزه، بعضی از آنها در سومین پنجشنبه‌ی هر ماه هزینه‌ی ورودی ندارند مثلا موزه‌ی دیدنی فضاپیمایی. 

از دیگر تفریحات رایگان و ارزان مسکو می‌توان پارک گورکی را نام برد که هم یک پارک فرهنگی و هم یک پارک تفریحی است. در فصل تابستان، برنامه‌های فرهنگی متعددی در این پارک برگزار می‌شود. داخل پارک یک گالری هم وجود دارد که می‌توانید از آن دیدن کنید.

غذا خوردن

غذا خوردن در رستوران‌های مسکو، یک تفریح جذاب و در عین حال بسیار گران است. این شهر رستوران‌های فوق‌العاده و مشهوری دارد البته این بدان معنا نیست که در مسکو نمی‌توانید غذا و رستوران ارزان پیدا کنید. مثلا رستوران‌های زنجیره‌ای Grabli برای هر بودجه‌ای، پیشنهادی جذاب دارد. برای اینکه رستوران‌های ارزان و خوب پیدا کنید، اهالی شهر را دنبال کنید و از آنها بپرسید که کجا غذا می‌خورند. از مناطق توریستی فاصله بگیرید تا بتوانید رستوران ارزان پیدا کنید.

جاذبه‌های گردشگری

مسکو، قلب تپنده‌ی روسیه و شاهد وقایع تاریخی گوناگونی است که این کشور تجربه کرده است. همین تاریخ پر فراز و نشیب باعث شده که این شهر از نظر جاذبه‌های گردشگری مثل آثار معماری و موزه‌ها و آثار تاریخی و فرهنگی، بسیار غنی و جالب توجه باشد. کلیساهای زیبا، بناها و قصرهای تاریخی، میدان‌های قدیمی، موزه‌های دیدنی، گالری‌های هنری و ایستگاه‌های مترو مسکو، تنها گوشه‌ی کوچکی از جاذبه‌های این شهر دیدنی است. در ادامه با مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مسکو آشنا می‌شویم که در سفر به این شهر زیبا می‌توانید برای سر زدن به آنها برنامه‌ریزی کنید.

میدان سرخ

میدان سرخ بیش از ۵۰۰ سال است که در مرکز مسکو و البته در مرکز حوادث و رویدادهای تاریخی آن قرار دارد. ساختمان‌های باشکوه و ارزشمند اطراف آن، تاریخ پرحادثه‌ی شهر را یادآوری می‌کند. در همین مکان، کلیسای جامع سنت باسیل به دستور ایوان مخوف ساخته شده است. بعدها آرامگاه لنین به این میدان اضافه شده است .

این میدان به شکل تاریخی خود مرمت شده است و حفظ و نگهداری می‌شود. کاخ کرملین یکی دیگر از جاذبه‌های اصلی این میدان است. بسیاری از خیابان‌های مهم و اصلی شهر به این میدان منتهی می‌شوند. این میدان، علاوه بر اینکه یک جاذبه‌ی گردشگری مهم در شهر مسکو است، تا کنون میزبان برگزاری کنسرت خواننده‌های مشهوری بوده است. میدان سرخ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

کلیسای جامع سنت باسیل

برج‌هایی با آجر قرمزرنگ و گنبدهای پیازی‌شکل و پیچ در پیچ با آن نمای رنگارنگ و زیبا ، از مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهری این کلیسای دیدنی هستند که یکی از مهم‌ترین و مشهورترین جاذبه‌های گردشگری مسکو است و بسیاری از گردشگران، مسکو را با این کلیسا و گنبدهای رنگارنگش می‌شناسند. این کلیسا به دستور ایوان مخوف ساخته شده است و دارای هشت شاپل یا کلیسای کوچک است . دو کلیسا هم بعدها به آن اضافه شد.  این کلیسا در مرکز مسکو قرار داشت و بلندترین بنای مسکو تا سال ۱۶۰۰ بود . از سال ۱۹۹۰ این بنا به همراه کرملین و میدان سرخ به عنوان یکی از میراث‌های جهانی یونسکو شناخته شده است . منقول است که ایوان مخوف، به قدری تحت تاثیر معماری کلیسای جامع سنت باسیل قرار گرفته‌ بود که دستور داد تا چشم‌های معمار آن ، پوستنیک یاکلووف را کور کنند تا دیگر نتواند بنایی به آن زیبایی طراحی کند ، تا روزی رقیب این سازه نشود .

تالار نمایش بولشوی

تالار بولشوی یکی از مهم‌ترین  افتخارات فرهنگ و هنر روسیه است. این تالار از مشهورترین تالارهای جهان برای اجرای باله و اپرا است. تالار بولشوی در سال ۱۷۷۶ میلادی، به دستور کاترین کبیر، در منطقه تورسکوی مسکو، بنیان گذاشته‌ شد .

سالن سه بار در سال‌های ۱۸۰۵، ۱۸۱۲ و ۱۸۵۳ آتش گرفت و به کلی در آتش سوخت، اما هربار عمارت بازسازی شد. در نهایت ساختمان کنونی در سال ۱۸۲۵ در مسکو بنا شد. باله‌ی «دریاچه‌ی قو» اثر چایکوفسکی، نخستین‌بار در سال ۱۸۷۷ در تالار بولشوی روی صحنه رفت. در حال حاضر تالار بزرگ، گنجایش ۱۷۵۰ تماشاگر را دارد و صحنه‌ی اصلی آن از هفت سطح جداگانه و مجزا تشکیل شده ‌است.

ایستگاه‌های مترو

مسکو یکی از شهرهای زیبای دنیا است، به قدری زیبا که ایستگاه‌های متروی آن هم به عنوان جاذبه‌ی گردشگری معرفی می‌شوند. این ایستگاه‌ها در سال ۱۹۳۵ به عنوان بخشی از برنامه‌ی دولت برای تبدیل مسکو به پایتخت کمونیسم دنیا، شکل گرفته‌اند.

اولین ایستگاه مترو به نحوی ساخته شد که نشان‌دهنده‌ی شکوه شوروی باشد. هزاران کارگر و داوطلب، برای ساخت تونل‌ها دست به کار شدند که در آغاز از وسایل و ابزارهای بسیار ساده استفاده می‌کردند. امروزه این ایستگاه‌های مترو مانند یک موزه‌ی زنده ی زیبا، گردشگران را به سوی خود می‌کشانند. سیستم متروی مسکو، در طول روز ۹ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند و در حال حاضر ۲۰۶ ایستگاه در قالب ۱۴ خط مترو دارد.

ایستگاه‌های بزرگ و زیبای مترو که با هدف نمایش شکوه دولت کمونیست حاکم وقت، ساخته شده بودند، با مجسمه‌های مرمری، دیوارهای موزائیک ، شیشه‌های رنگین و مانند آن تزیین شده‌اند. بسیاری از ایستگاه‌های مترو در مسکو، مانند ایستگاه کیفسکایا دارای تزئینات مجلل ، ستون‌های مرمرین ، چلچراغ و کف‌ پوش‌هایی از سنگ خارا هستند و بیشتر به کاخ می‌مانند تا ایستگاه قطار .

کافه پوشکین

این رستوران یکی از مهم‌ترین مقصدهای مسافران مسکو است. کافه پوشکین به نحوی طراحی شده که حال و هوای خانه‌های قدیمی قرن نوزدهمی را زنده کند. این رستوران به خاطر کیفیت غذاها و سرویس‌دهی فوق‌العاده‌اش شهرت دارد. اگر می‌خواهید مثل طبقه‌ی اشراف روسیه غذا بخورید، این رستوران را انتخاب کنید. از آنجایی که کافه پوشکین شهرت و محبوبیت فوق‌العاده‌ای دارد، حتما باید از قبل میز رزرو کنید.

Buono

شرکت Ginza Project مالک تعدادی از بهترین رستوران‌های مسکو است. ان شرکت اعلام کرد که قصد دارد رستوران جدیدی در طبیقه‌ی بیست و نهم هتل Radisson Royal افتتاح کند. خبری که باعث خوشحالی قشر مرفه مسکو شد. این شرکت، شهرت ویژه‌ای به خاطر رستوران‌های باکیفیت  دارد و رستوران Buono هم از این قائده مستثنی نیست. چشم‌انداز این رستوران، بسیار دیدنی و فوق‌العاده‌ است، فضای داخلی آن شیک و مجلل و غذاهای کلاسیک ایتالیایی آن تخت نظر سرآشپز مشهوری به نام ویلیام لامبرتی آماده می‌شود. سرآشپزی که در سراسر اروپا معروف است و منوی فوق‌العاده‌ای برای رستوران دارد. برای غذا خوردن در این رستوران باید آن را از قبل رزرو کنید به خصوص میزهای کنار پنجره، که چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای دارند.

پیکولینو (PICCOLINO)

این رستوران دنج با فضایی گرم و آرام، غذای سنتی ایتالیایی سرو می‌کند و فضایی دوستدار خانواده دارد. فضای داخلی آن به نحوی طراحی شده که یک خانه‌ی روستایی قدیمی را یادآوری می‌کند. اگر به جای رستوران مشهور به دنبال رستوران دنج با کیفیت غذای خوب می‌گردید، این رستوران، انتخاب خوبی است.

CDL

این رستوران هم در بنایی قرن نوزدهمی و مجلل قرار دارد و یکی از بهترین رستوران‌های مسکو است. فضای داخلی آن به نحوی طراحی شده که یادآور دوران شکوه فرهنگی روسیه باشد. تمام اجزای این بنا، از پلکان گرفته تا تالار اصلی، به زیبایی و با جزییات خاص طراحی شده‌اند و شاهکار محسوب می‌شوند. منویی از غذاهای اصیل روسی توسط بهترین سرآشپز مسکو یعنی Alexander Popov به مهمانان عرضه می‌شود؛ غذاهای با کیفیت با بهترین مواد اولیه‌ی ارگانیک. با وجود این کیفیت و مجلل بودن رستوران، تعجب ندارد که رئیس جمهور سابق آمریکا یعنی رونالد ریگان و جرج بوش، این رستوران را برای شام خوردن انتخاب کرده‌اند. این رستوران در مرکز مسکو قرار دارد و اگر می‌خواهید در آن غذا بخورید حتما باید از قبل میز رزرو کنید.

sightseeing