سن پترزبورگ

سن پترزبورگ 

سن پترزبورگ دومین شهر بزرگ روسیه و به نوعی نماد مقاومت و سرسختی در میان مردم روسیه به شمار می‌رود . این شهر ویژگی‌های جذاب بیشماری دارد که آن را به مقصدی ایده‌آل برای سفر تبدیل می‌کند . در ادامه با شیرازتور24 همراه باشید.

سن پترزبورگ در سال ۱۷۳۰ میلادی به دستور پتر کبیر ساخته شد و تا ۲۲۵ سال بعد پایتخت روسیه بود. این شهر برای مدتی پتروگراد نام داشت اما پس از فروپاشی سلطنت تزارها به نام لنین (رهبر انقلاب ۱۹۱۷ روسیه و بنیانگذار دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی) لنینگراد نامیده شد .

بعدها اما با فروپاشی شوروی دوباره به همان نام قدیمی یعنی سن پترزبورگ نامیده شد. سن پترزبورگ شمالی‌ترین شهر پرجمعیت جهان است. موقعیت جغرافیایی این شهر باعث می‌شود تا در اوایل تابستان طولانی شدن تابش آفتاب مانع از تاریکی هوا می‌شود و اغلب اوقات شبانه روز هوا یا روشن است یا حالتی گرگ و میش دارد.

به همین خاطر این شب‌ها را شب‌های سفید می‌نامند که یکی از ویژگی‌های جذاب سن پترزبورگ به شمار می‌رود. بی شک سن پترزبورگ را باید یکی از جذاب ترین شهرهای اروپایی بر شمرد که سفر به آن را می‌توان به هر شخصی توصیه کرد. شهر سن‌پترزبورگ به ونیز شمال (اشاره به رودخانه‌ها و کانال‌های زیاد این شهر) ، پالمیرای شمال و پایتخت شمالی روسیه هم مشهور است .

از نظر میزان هزینه ، نسبت به شهرهای دیگر اروپایی ارزان‌تر است و می‌شود با کمی دقت و برنامه‌ریزی صحیح از سفر به این شهر با حداقل هزینه لذت برد .

اطلاعات ضروری

اختلاف ساعت با تهران: ۰:۳۰-

زبان رسمی: روسی

واحد پول رسمی: روبل روسیه

نوع برق شهری: ۲۳۰ ولت/ با فرکانس ۵۰ هرتز (دوشاخه نوع c،f)

پیش شماره روسیه: ۷+

پیش شماره سن پترزبورگ: ۸۱۲

شماره اضطراری (پلیس، اورژانس، آتشنشانی): ۱۱۲

وب‌گاه رسمی : http://www.saint-petersburg.com/

وضعیت آب و هوایی

هوای سن‌پترزبورگ معتدل‌تر از آن است که از عرض جغرافیایی‌اش انتظار داریم. اما هنوز هم برای بسیاری از مردم، از ماه مه تا سپتامبر، این شهر مطلوب‌ترین آب و هوا را دارد. زمستان‌ها هوا سرد و آزار دهنده می‌شود اما تابستان‌های این شهر مطلوب و مقداری مرطوب هستند .

هزینه‌های مرسوم

هتل

۱ ستاره ۴۸۰ تا ۱۳۰۰ روبل (۳۱۲۰۰ تا ۸۴۵۰۰ تومان)

۲ ستاره ۹۹۵ تا۲۴۰۰ روبل ( ۶۴۷۰۰تا ۱۵۶۰۰۰تومان)

۳ ستاره ۱۰۰۰ تا ۳۸۰۰ روبل(۶۵۰۰۰تا۲۴۷۰۰۰ تومان)

۴ ستاره ۲۳۲۰ تا۶۹۷۰ روبل (۱۵۰۸۰۰تا ۴۵۳۰۰۰ تومان)

۵ ستاره ۵۶۴۲ تا ۹۹۱۵ روبل (۳۶۶۷۰۰ تا ۶۴۴۴۰۰ تومان)

مواد غذایی

صبحانه مقرون به صرفه ۲۵۰ تا ۵۰۰ روبل(۱۷۰۰۰ تا ۳۲۰۰۰ تومان)

ناهار مقرون به صرفه۳۳۰ تا ۵۵۰ روبل(۲۲۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ تومان)

شام مقرون به صرفه ۴۵۰ تا ۹۵۰ روبل( ۳۰۰۰۰ تا ۶۲۰۰۰ تومان)

اگر دوست دارید خودتان آشپزی کنید، بسته به اینکه به کدام سبک از غذای غربی یا آسیایی علاقمند باشید، می‌توانید مواد غذایی مورد نیاز یک هفته‌تان را با پرداخت به ترتیب حدود ۲۴۰۶ و ۱۷۲۳ روبل( ۱۵۶۰۰۰ و ۱۱۲۰۰۰ تومان) تهیه کنید.

به یاد داشته باشید محاسبه قیمت‌ها بر اساس میزان کالری استاندارد و مواد غذایی مورد نیاز یک انسان سالم و بالغ تنظیم شده است که اقلامی نان تازه، برنج سفید، گوشت قرمز گاوی، تخم مرغ، شیر (سبک غربی) ، سینه‌ی مرغ (پوست کنده و بدون استخوان) ، پنیر محلی (سبک غربی) ، سیب درختی، موز، پرتقال ، گوجه فرنگی ، سیب زمینی، پیاز و کاهو می‌شود . مسلم است که اگر مواد بیشتری نیاز دارید ، باید هزینه‌ی بیشتری بپردازید .

حمل و نقل

 

تاکسی از فرودگاه تا مرکز شهر ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ روبل(۵۹۰۰۰ تا ۶۵۰۰۰ تومان)

مینی بوس از فرودگاه تا مرکز شهر ۳۶ روبل(۲۳۴۰ تومان)

اتوبوس + مترو از فرودگاه تا مرکز شهر ۲۸ روبل(۱۸۲۰ تومان)

هر 3 کیلومتر جابجایی توسط تاکسی ۲۰۰ تا ۳۰۰ روبل(۱۳۰۰۰ تا ۱۹۵۰۰ تومان)

تراموا یا اتوبوس در سن پترزبورگ ۳۰ روبل(۱۹۵۰ تومان)

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

 

 

کارت مهمان سن‌پترزبورگ تهیه کنید

کارت مهمان، امکان بازدید رایگان از چندین جاذبه‌‌ و موزه‌ی اصلی شهر، تخفیف در برخی از فروشگاه‌ها به علاوه‌ی استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی را فراهم می‌کند. اگر می‌خواهید به میزان قابل‌تو‌جهی در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید، خرید این کارت را فراموش نکنید. کارت مهمان دو روزه را می‌توانید با پرداخت ۳۵۰۰ روبل(۲۲۷۰۰۰ تومان) تهیه بفرمایید.

جاذبه ها

جزیره یلاگین (Yelagin Island)

مسیر رسیدن به جزیره یلاگین با مترو از مرکز شهر حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. این جزیره که در دوران شوروی سابق پارک مرکزی فرهنگ و اوقات فراغت نام داشت به ندرت در میان برنامه سفر گردشگران جای می‌گیرد با این وجود نمی‌توان منکر جذابیت‌های آن شد.

این پارک طبیعی زیبا شمالی‌ترین جزیره دلتلی نیوا است. جزیره یلاگین یا الاگین قبلا اقامتگاهی سلطنتی بود، بنابراین امروزه می‌توان کاخی به جا مانده از آن دوران به نام همین جزیره را مشاهده کرد.

درون این کاخ موزه‌ای وجود دارد که به هنر و صنایع دستی مربوط به قرن‌های هجدهم تا بیستم اختصاص یافته است. برای مسافرانی که از جزیره دیدن می‌کنند برنامه‌های متعددی در نظر گرفته می‌شود که آن‌ها را به خوبی با تاریخ این ناحیه آشنا می‌کند.

هر چهارشنبه در تالار کاخ مجموعه کنسرتی برگزار می‌شود که به شب‌های یلاگین شهرت دارند. همچین در بخش غربی جزیره می‌توانید یک باغ وحش جمع و جور را مشاهده کنید که دیدن آن خالی از لطف نیست. اگر می‌حواهید تجربه‌ای جدید از سفر به سن پترزبورگ داشته باشید به این جزیره سفر کنید.

بازدید از موزه‌ی آرمیتاژ ایالتی و کاخ زمستانی

حتی اگر قرار است تنها سفری یک روزه به سن‌پترزبورگ داشته باشید، نباید به سادگی از موزه‌ی آرمیتاژ ایالتی عبور کنید. این موزه که در حال حاضر با مجموعه‌ای متشکل از ۲/۷ میلیون اثر ارزشمند خوش می‌درخشد.

از زمانی که ملکه کاترین دوم در سال ۱۷۶۴ میلادی، ۲۵۵ نقاشی از برلین خریداری کرد، کار خود را آغاز کرده است. بسیاری از آثار هنری این موزه را ملکه کاترین از طریق مشاور هنری فرانسوی‌ خود، دنیس دیدروت از اروپا خریده است.

به جرات می‌توان گفت با بهترین موزه‌ی کشور روسیه روبرو هستیم. این موزه در کاخ زمستانی قرار دارد. به هیچ‌وجه در سفر به سن‌پترزبورگ، بازدید از این مکان خارق‌العاده را از دست ندهید.

نکته‌ها:

این موزه با وجود اندازه‌اش ممکن است در طول روز بسیار شلوغ شود. بنابراین اگر نمی‌خواهید در صف بلیط بمانید، از قبل بلیط تهیه کنید.

موزه به قدری عظیم است که عجیب نیست اگر بگوییم بازدید از همه‌ی بخش‌هایش در طول یک یا دو روز غیرممکن است.

کاخ بزرگ (گراند پالاس)

کاخ بزرگ که به کاخ پیترهف یا کاخ ورسای روسیه هم شناخته می‌شود، یکی از مهمترین و باارزش‌ترین جاذبه‌های توریستی سن‌پترزبورگ به شمار می‌رود. حدود ۱۷۶ فواره‌ی زیبا در این مجموعه وجود دارد که بین روزهای هشتم ماه مه تا یازده اکتبر کار می‌کنند.

از جذاب‌ترین بخش‌های این کاخ می‌توان به Hermitage Pavilion (کوشک کنج عزلت)، آبشار بزرگ فواره‌های پیترهف، کاخ مارلی و فواره‌های هرمی اشاره کرد. بدون شک مجذوب زیبایی این مجموعه‌ی بزگ خواهید شد.

نکته‌ها:

از لحاظ تاریخی، جذاب‌ترین راه برای رسیدن به کاخ، استفاده از قایق است.

خیابان نوفسکی پروسپکت (Nevsky Prospekt)

نوسکی پروسپکت اصلی‌ترین خیابان سن پترزبورگ و یکی از شناخته‌ شده‌ترین خیابان‌های روسیه محسوب می‌‌شود. این خیابان با عبور از مرکز تاریخی شهر از ساختمان اداره نیروی دریایی تا راه آهن مسکو ادامه داشته و پس از یک پیچ خوردگی خفیف به صومعه الکساندر نوفسکی منتهی می‌شود.

در اولین روزهای ساخته شدن سن پترزبورگ این جاده به شهر باستانی نووگورود ختم می‌شد اما خیلی سریع با ساخته شدن ساختمان‌های زیبا، میدان‌ها و پل‌های مختلف چهره‌ای خاص و متفاوت به خود گرفت.

خانه کتاب که یکی از زیباترین بناهای این خیابان به شمار می‌رود و کلیسای جامع کازان در روبروی آن به همراه کاخ باروک استراگانوف از مهم ترین بناهای خیابان نوفسکی پروسپکت هستند.

همچنین اگر علاقمند به خرید کردن هستید می‌توانید برخی از لوکس ترین فروشگاه‌های این شهر را در راسته‌ی این خیابان پیدا کنید. یادتان باشد پیمودن کل طول این خیابان حداقل ۲ ساعت به طول می‌انجامد.

مشهورترین جاذبه‌های این خیابان در بخشی به نام مثلث طلایی هستند که از رودخانه فونتانکا تا ساختمان اداره نیروی دریای ادامه دارد.

کاخ کنگره ملی (کاخ کنستانتین)

کاخ کنگره ملی زمانی محل اقامت شخصی شاهزاده کنستانتین بود، کسی که برای حمایت از برادرش، نیکولای اول استعفا داد. 

کاخ کنستانتین در قرن ۲۰ میلادی در آتش سوخت.  بخش عمده‌ای از این این کاخ بعد از درگیری کبیر روسیه در زمان جنگ جهانی دوم از بین رفت. در دهه ی۲۰۰۰ میلادی کنستانتین دوباره رونق گرفت. مرمت و بازسازی  این کاخ تخت عنوان نام جدیدی به اسم"کاخ دریایی رئیس جمهور روسیه" به شکل امروزی درآمد.

یکی از سخت ترین قسمت های مرمت، تالار مرمر این کاخ بود. این همان تالاری است که احتمالا نشست سران جی ۲۰ در انجا برگزار خواهد شد.

در سال ۲۰۰۸ مجموعه‌ی هنری روستروپوویچ و ویشنفسکیا طی یک حراج بزرگ خریداری و به کاخ اهدا شد. پیشنهاد می‌کنیم فرصت تماشای آن را به هیچ‌ وجه از دست ندهید . معماری زیبای داخلی و بیرونی به علاوه‌ی محوطه‌ ی بزرگ اطراف کاخ به اندازه‌ی کافی جذاب هستند تا شما را به بازدید از این مجموعه ترغیب کنند.

نکته‌ها:

یک مسیر تراموای منحصر به فرد (#۳۶) از مرکز سن‌پترزبورگ به سمت این کاخ کشیده شده است. این مسیر، اولین خط تراموای برقی امپراطوری روسیه به شمار می‌رود.

کاخ و پارک پاولوسک (Pavlovsk Palace and Park)

کاخ پاولوسک پارکی فوق‌العاده دارد که می‌توان ساعت‌ها در آن به گردش پرداخت. خود کاخ که معماری بسیار زیبایی دارد، متعلق به پاول اول بود که کمی پس از تاجگذاری به قتل رسید.

نکته‌ جالب اینکه ماریا فئودورونا همسر بیوه‌ی این پادشاه، پس از به قتل رسیدن شوهرش سعی کرد خودش بر تخت پادشاهی بنشیند، اما پس از اینکه متوجه شد این کار عملا غیرممکن است، خودش را وقف امور خیریه کرد.

فستیوال ستاره‌های شب های سفید (Stars of the White Nights)

این جشنواره امروزه یکی از ده فستیوال برتر دنیا و تقریبا مهم‌ترین رویداد روسیه در زمینه موسیقی به شمار می‌رود. تاریخ اولین جشن به سال ۱۹۹۳ میلادی باز می‌گردد. جشنواره‌ی مورد بحث توسط والری جرجی‌یف، کارگردان تئاتر مشهور مارینسکی تاسیس شد.

در طی این رویداد جذاب هنرمندان با استعدادی از سراسر جهان گرد هم آمده و قطعات شاهکار موسیقی از آهنگسازان به نام دنیا مانند بتهوون، موزارت، چایکوفسکی، شوپن، سرگی پروکوفیف، گوستاو مالر، ریچارد واگنر و دیگران را به اجرا در می‌اورند.

آهنگسازانی که اگر به موسیقی کلاسیک آشنایی داشته باشید بی شک اشتیاق بسیار زیادی برای شنیدن آثارشان خواهید داشت.

علاوه بر همه‌ی این‌ها در این مدت می‌توانید در خیابان‌ها مردم را در حال آتش بازی و پایکوبی مشاهده کنید که قطعا جذابیت خاص خود را دارا است. این فستیوال در ماه مه شروع شده و در ماه جولای به پایان می‌رسد . نکته اینکه جشنواره‌ی بادبان‌های سرخ طی فستیوال شب‌های سفید برگزار می‌شود و با آن تداخل دارد .

پل کاخ

اینطور که مشخص است، روس‌ها تمایل عجیبی دارند تا روی هر چیزی اسم کاخ را بگذارند. شاید به دلیل روحیه‌ی تجمل‌گرایی بسیار بالایشان باشد. در هر صورت، پل کاخ که روی رودخانه‌ی نوا قرار دارد، یکی از جاذبه‌های مشهور سن‌پترزبورگ به شمار می‌رود.

این پل در طول شب بلند می‌شود و به کشتی‌های بزرگ اجازه‌ی ورود به دریای بالتیک را می‌دهد.

پل کاخ ارتباط بین میدان کاخ و جزیره‌ی Vasilievsky را فراهم می‌کند. نمای این پل در هنگام غروب و طول شب، بسیار زیباست.

نکته‌ها:

می‌توانید هنگام شب که پل بالا است، یک قایق اجاره و از زیر آن عبور کنید.

سالن تئاتر مارینسکی

از نظر موسیقی، کشور روسیه را می‌توان یکی از غنی‌ترین نقاط جهان به شمار آورد، چرا که تاکنون آهنگسازان بیشماری از جمله چایکوفسکی، کورساکف و بسیاری دیگر را تربیت کرده است. از این رو سالن تئاتر مارینسکی مرتبا علاقمندان زیادی را جذب اجراهای زیبای خود می‌کند.

شما هم اگر به سبک موسیقی کلاسیک و ارکستری علاقمند هستید، نباید تماشای دست‌کم یکی از اجراهای بی‌نظیر این سالن را از دست دهید.

باغ تابستانی

باغ تابستانی، یکی از بهترین و دوست‌‌داشتنی‌ترین نقاطی است که برای ریلکسیشن و تنفس هوای تازه در شلوغی شهر می‌توان انتخاب کرد. این باغ با لایه‌های گوناگون، همانند یک دخمه‌ی پر پیچ و خم طراحی شده است.

به احتمال زیاد، قدم زدن در سایه‌ی کوچه‌های این باغ، یکی از قابل‌توجه‌‌ترین تجربه‌های ممکن است. اگر می‌خواهید برای حتی یک ساعت هم که شده از شلوغی شهر دور بمانید، باغ تابستانی برای شماست.

نکته‌ها:

در گوشه‌ای از باغ، کاخ تابستانی کوچک پیتر اول قرار دارد که می‌توانید نیم نگاهی به آن بیاندازید .

رستورانRussian Empire

پیدا کردن یک رستوران خوب در سن‌پترزبورگ می‌تواند مشکل باشد، گاهی فضای رستوران خوب اما غذا بد است و عکس این قضیه هم صدق می‌کند. اما رستوران Russian Empire را می‌توان از هر نظر خوب دانست. این رستوران درون کاخ بسیار زیبای استراگانف قرار دارد.

این فضای زیبا در ترکیب با غذایی عالی، به تجربه‌ای فراموش نشدنی تبدیل می‌شود. کارکنان این رستوران بسیار حرفه‌ای، خود رستوران مجلل و مهمتر از همه اینکه قیمت‌ها نسبت به این سطح از کیفیت خیلی گران نیست. اگر به غذایی همچون بیف‌استراگانف علاقمند هستید، نباید بازدید از این رستوران را از دست بدهید.

جشنواره بادبان‌های سرخ (The Scarlet Sails)

احتمالا یکی از درخشان‌ترین رویدادهایی که در کل روسیه و سن پترزبورگ برگزار می‌شود رژه‌ی قایق‌های بادبانی در جشنواره‌ای موسوم به بادبان‌های سرخ است که در فصل تابستان می‌توان شاهد آن بود.

گرچه این جشن امروزه با پایان سال تحصیلی در روسیه مرتبط است اما ریشه در گذشته‌ی پیش از انقلاب روسیه دارد. نویسنده‌ی مشهور روسی، الکساندر گرین در سال ۱۹۲۳ رمانی به نام بادبان‌های سرخ را منتشر کرد.

در این کتاب طبق یک پیشگویی دختر جوانی به نام «آسول» متوجه شد که در آینده شاهزاده‌ای عاشق سوار بر یک کشتی با بادبان‌های قرمز به دیدار او خواهد آمد.

در نهایت کاپیتان این کشتی به نام آرتور که هنگام قدم زدن در جنگل آسول را هنگام خواب دیده بود به وی دل می‌بازد و پس از مدتی با یک کشتی با بادبان سرخ رنگ بر می‌گردد و از آسول خواستگاری می‌کند و رویاهای او را به حقیقت تبدیل می‌کند.

حدود ۴ دهه بعد فیلمی از روی این رمان ساخته شد که این جشنوراه هم از همان دوران به جا مانده است. این جشنواره از سال۲۰۰۵ به صورت امروزی اجرا می‌شود و به شکل یک فستیوال سالانه در آمده است.

طی این رویداد در شهر کنسرت زنده فضای باز برگزار می‌شود و مردم می‌توانند علاوه بر آن شاهد رژه‌ی قایق‌های بادبانی و آتش بازی هم باشند. اگر به سن پترزبورگ سفر کردید این رویداد را از دست ندهید.

 

sightseeing