استانبول

استانبول 

هزینه های سفر به استانبول

استانبول را به سبب بافت تاریخی، فضای شهری دوست داشتنی، مغازه های شکیل، فستیوال های خیابانی و رنگارنگش می شناسند و همین می شود که سالانه میلیون ها نفر راهی این شهر باستانی می شوند تا مساجد جذابش را از نزدیک ببینند، در کاخ های باشکوهش قدم بزنند، بر روی عرشه کشتی های لوکس در بسفر به گردش بپردازند و یا چند ساعتی در حمام های ترکی این شهر، تفریحی متفاوت را رقم بزنند.

شده تا به حال به گردش در استانبول فکر کرده باشید و دلتان بخواهد چند روزی را در این شهر تفریح کنید؟ هیچ وقت هزینه های سفر به این شهر را بررسی کرده اید؟ و یا در نظر شما سفر خارج از کشور همیشه برای مرفهین و پولدارها بوده و بنابراین به کل قید فکر کردن و برنامه ریزی برایش را زده اید؟

چند وقتی است در  بُعد جدیدی از سفرهای خارجی را برای شما بررسی کرده ایم و تمام هزینه های سفر را در کنار هم قرار دادیم. به طور مثال تمام هزینه های سفر به شهرهای مختلفی چون باکو، دبی، آنتالیا، تفلیس و ... را حساب کردیم و دیدیم هزینه های رفت و آمد در چه حالاتی می توانند متفاوت باشند و یا برای اقامت و تفریحات در این شهر ها چه طیف هزینه و امکانات در اختیار خواهیم داشت.

امروز شیرازتور24 به سراغ شهر دوست داشتنی استانبول می رود و این بار می خواهیم با هم رویاهای مان را به حقیقت بدل کنیم. حساب کنیم واقعا هزینه سفری چند روزه به این شهر چقدر می شود و آیا ما هم می توانیم برای سفر استانبول مهیا شویم ؟

واحد پول ترکیه، سطح قیمت شهر استانبول

واحد پول کشور ترکیه لیر ترکی می باشد و با نماد (₺) نشان داده می شود. در حال حاضر شما هر لیر ترکی را حدود ۱۰۰۰ تومان خریداری می کنید.

از جمله اسکناس های رایج ترکیه می توان به ۵ لیر (قهوه ای و بنفش)، ۱۰ لیر (قرمز)، ۲۰ لیر (سبز)، ۵۰ لیر (نارنجی)، ۱۰۰ لیر (آبی) و ۲۰۰ لیر (بنفش) و سکه هایی چون ۱، ۵، ۱۰، ۲۵، ۵۰ و ۱۰۰ کروش ترکیه اشاره کرد. خوب است بدانید که هر لیر برابر ۱۰۰ کروش می باشد.

می توانید لیر ترکیه را از صرافی های شهرتان تهیه کنید، گرچه توصیه ما این است که در ایران دلار تهیه کرده و دلار را در استانبول به لیر تبدیل کنید. 

ارزیابی هزینه

هزینه ها در استانبول تفاوت چندانی با تهران ندارند و در برخی موارد بیش تر و در برخی موارد کم تر هستند. به طور مثال هزینه اجاره حدود ۳۰% و هزینه رستوران ها ۲۰% از تهران کم تر می باشد.

هزینه‌ ها در طول سفر به استانبول

در طول سفر به استانبول هزینه های متفاوتی پیش روی شماست که افزایش و کاهش آن کاملا به نحوه برنامه ریزی شما بستگی دارد. دانستن متوسط قیمت این موارد کمک بزرگی در طی سفر شما خواهد بود. کارناوال برای راهنمایی بهتر شما در هنگام سفر به استانبول، به صورت جزئی درباره هزینه‌های زیر به شما اطلاعات می‌دهد.

+ خوب است بدانید تمامی این هزینه ها به صورت جداگانه و تک تک بررسی شده و به روز هستند و در آینده و در فواصلی مشخص نسبت به بروز رسانی شان اقدام خواهد شد.

۱- هزینه‌های حمل و نقل در استانبول

۲- هزینه های اقامت در استانبول

۳- هزینه‌های خورد و خوراک در استانبول

۴- هزینه های تفریح در استانبول

۵- هزینه‌های سوغاتی و پوشاک در استانبول

۶- هزینه سرویس موبایل در استانبول

 

 ۱- هزینه‌ های حمل و نقل درون شهری استانبول

خوشبختانه استانبول سیستم حمل و نقل عمومی بسیار کارآمد و متنوعی دارد که بسیار نیز مورد استفاده است. از جمله این گزینه‌ها می‌توان به: اتوبوس، مترواتوبوسی، مترو، قطارهای حومه‌ای، تراموا، قطار کابلی، کشتی، کشتی‌های تندرو و تاکسی دریایی اشاره کرد. قسمت خوب ماجرا این است که اکثرا این گزینه‌ها به یک‌دیگر مرتبط‌ اند و برای پرداخت هزینه همه‌ی این‌ها تنها کافیست که استانبول‌ کارت (ISTANBULKART) تهیه کنید. استانبول‌ کارت نوعی بلیت الکترونیکی‌ است که می‌توانید آن را از باجه‌های بلیت که در نزدیکی ایستگاه‌های حمل و نقل قرار دارند تهیه کنید. این باجه های بلیت را در نزدیکی ایستگاه هایی چون تکسیم، بشیکتاش و امینونو خواهید دید.

+ هزینه خرید استانبول کارت ۶ لیر است ( حدود ۶ هزار تومان) که سپس به میزان دلخواه می توانید آن را شارژ کنید.

+ استانبول کارت قابلیت استفاده برای بیش از یک نفر را دارد و می توانید آن را به دفعات نامحدود شارژ کنید.

+ با داشتن این کارت هزینه شما ۲.۳۰ لیر و بدون داشتن استانبول کارت، هزینه ها ۴ لیر (۴ هزار تومان) خواهد بود.

+ پرداخت هزینه برای کودکان شش سال و بزرگ تر الزامی است.

+ کودکان کوچک تر از شش سال در صورت نگرفتن جا و صندلی، ممکن است بدون بلیت سفر کنند.

+ با ۱۰ لیر شارژ می توانید تا ۵ بار سوار مترو، اتوبوس و یا .. شوید.

هزینه های حمل و نقل درون شهری استانبول به صورت خلاصه:

بلیت الکترونیک: استانبول کارت: ۱۰ لیر (حدود ۱۰ هزار تومان)، کرایه ها: ۲.۳۰ لیر (۲۵۰۰ تومان)

مترو، تراموا، اتوبوس، قطار کابلی، کشتی‌های تندرو  : ۲.۵ لیر (۲۵۰۰ تومان) با استانبول کارت و ۴ لیر (حدود ۴ هزار تومان) بدون آن

تاکسی: ۵ لیر به بالا (از ۵ هزار تومان ب بالا)

هزینه بنزین (۱ لیتر): بین ۴.۳۸ تا ۵.۲۵ لیر ( حدود ۴۴۰۰ تا ۵۲۰۰ تومان)

۲- هزینه های اقامت در استانبول

در شهر استانبول گزینه های اقامتی متنوعی با هزینه های مختلف پیش روی شماست:

هتل ها: در استانبول انواعی از هتل های لوکس ۵ ستاره تا هتل های ارزان ۲ ستاره وجود دارد. در زیر حدود قیمت هر نوع هتل در هر شب ارائه شده است.

هتل های ۲ ستاره:  (حدود 20 هزار تا 60 هزار تومان)

 هتل های ۳ ستاره:  (حدود 70 هزار تا 100 هزار تومان)

هتل های ۴ ستاره:  (حدود 100 هزار تا 500 هزار تومان)

هتل های ۵ ستاره:   (از 600 هزار تومان به بالا)

مهمان خانه و هاستل: انواعی از مهمان خانه ها و هاستل ها در شهر استانبول به چشم می خورد که با انتخاب آن ها می توانید اقامتی ارزان را برای خود رقم بزنید . هزینه مهمان خانه ها و هاستل های استانبول بسته به امکانات و فاصله از مرکز شهر از شبی ۲۰-۴۰۰ لیر (حدود ۲۰ هزار تا ۴۰۰ هزار تومان) متفاوت هستند . 

آپارتمان: هزینه ‌ها بسته به محل آپارتمان، تعداد اتاق‌ها، فاصله تا مرکز شهر و امکانات آن متفاوت است. حدود ۴۰۰ آپارتمان در شهر استانبول به چشم می خورند که از اقامتگاهی لوکس تا محلی مناسب متفاوت اند.

هزینه آپارتمان های استانبول از شبی ۳۰ تا ۱۰۰۰ لیر متفاوت است. (حدود ۳۰ هزار تا ۱ میلیون تومان)

۳- هزینه‌ های خورد و خوراک در استانبول

رستوران و فست فود: طیف متنوعی از رستوران‌های لوکس، معمولی، فست فودها و کافه ها در شهر استانبول پیش روی شماست. در زیر متوسط هزینه برای هر مکان ذکر شده است.

رستوران های ارزان قیمت: حدود ۱۵-۲۵ لیر (۱۵-۲۵ هزار تومان)

صرف یک وعده کامل در یک رستوران متوسط و برای دو نفر : حدود ۶۰ تا ۱۰۰ لیر (حدود ۶۰-۱۰۰ هزار تومان) 

صرف غذا در رستورانی لوکس: حدود ۴۰-۳۰۰ لیر ؛ حدود ۳۰-۳۰۰ هزار تومان

فست فودهای زنجیره ای مانند مک دونالد و یا فست فودهای مشابه : حدود ۱۴ تا ۲۰ لیر (حدود ۱۴-۲۰ هزار تومان)

وعده ها و میان وعده های غذایی در طی سفر، از جمله نکات مهم و قابل توجهی اند که نباید از آن غفلت کرد. اگر نخواهید در هتل اقامت کنید، لازم است تا از هزینه محصولات و محل تهیه آن‌ها اطلاعاتی داشته باشید. 

خوراکی های لازم: 

نان (۵۰۰ گرمی): حدود ۲ لیر (حدود ۲۰۰۰ تومان)

شیر: هر لیتر حدود ۳ لیر (حدود ۳۰۰۰ تومان)

برنج سفید (کیلویی): حدود ۵.۵ لیر (حدود ۵۵۰۰ تومان)

تخم مرغ ۱۲ عددی : حدود ۷ لیر (حدود ۷۰۰۰ تومان)

یک بطری آب ۱.۵ لیتری: حدود ۱.۵ لیر (حدود ۱۵۰۰ تومان)

میوه و سبزیجات (۱ کیلوگرم) : 

گوجه فرنگی: حدود ۴ لیر (حدود ۴۰۰۰ تومان)

پیاز: ۲ لیر (حدود ۲۰۰۰ تومان)

سیب زمینی: حدود ۲ لیر (حدود ۲۰۰۰ تومان)

کاهو: حدود ۲.۵ لیر (حدود ۲۵۰۰ تومان)

سیب: حدود ۳.۵ لیر (حدود ۳۵۰۰ تومان)

موز: حدود ۶ لیر (حدود ۶۰۰۰ تومان)

پرتقال: حدود ۳ لیر (حدود ۳۰۰۰ تومان)

۴- هزینه های تفریح در استانبول

در استانبول گزینه های مختلفی برای تفریح و خوش گذرانی پیش روی شما قرار دارد که متوسط قیمت هر کدام از فعالیت ها و یا ورودی مکان های دیدنی مهم استانبول را به شما گفته ایم.

هزینه تورهای کشتی کروز در بسفر: ۱۲۰ تا ۲۴۰ لیر (۱۲۰-۲۴۰ هزار تومان) 

هزینه های ورودی جاذبه های استانبول:

۱) ایاصوفیه : ۴۰ لیر (حدود ۳۵ هزار تومان)

۲) کاخ توپکاپی: ۴۰ لیر برای بلیت موزه (حدود ۳۵ هزار تومان) + ۴۵ لیر برای بازدید از باقی بخش ها (حدود ۴۵ هزار تومان)

۳) مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی: رایگان

۴) باسیلیکا سیترن: ۲۰ لیر (حدود ۲۰ هزار تومان)

۵) کاخ دولمه باغچه: ۴۰ لیر برای بازدید از همه قسمت ها (حدود ۴۰ هزار تومان)

۶) پارک آبی آکوامارین: ۳۰ تا ۴۵ لیر (۳۰ تا ۴۵ هزار تومان)

۷) پارک آبی دلفین: ۳۰ تا ۴۰ لیر (۳۰ تا ۴۰ هزار تومان)

۸) دلفیناریوم استانبول: ۶۰ تا ۴۵ لیر (۶۰-۴۵ هزار تومان

۹) آکواریوم استانبول: ۵۳ تا ۳۵ لیر (۵۳ تا ۳۵ هزار تومان)

۱۰) آکواریوم تورکوآ زو: ۱۳۰ لیر (حدود ۱۳۰ هزار تومان)

۱۱) حمام ترکی: حدود ۲۵ تا ۱۷۰ لیر (۲۵ تا ۱۷۰ هزار تومان) 

۵- هزینه‌های سوغاتی و پوشاک در استانبول

سوغاتی: از سوغاتی های معروف و پرطرفدار استانبول در درجه اول می توان به پوشاک آن و بعد منسوجاتی چون حوله، لیف، روبالشی، کیف و سرویس های خواب اشاره کرد. فرش، لوسترهای رنگارنگ ترکی، ظروف، زیورآلات، قلیان و پیپ از دیگر صنایع دستی پرطرفدار ترک هاست. 

البته سوغاتی های استانبول به همین جا ختم نمی شود و خوشمزه هایی چون قهوه ترک، باقلوا، راحت الحلقوم و انواع ادویه از سوغاتی های محبوب این شهر است.

معمولا برای صنایع دستی نمی توان هزینه مشخصی را ارائه داد و تنها حرفه ای ها می توانند قیمت واقعی و یا منصفانه تر آن را تشخیص دهند.

پوشاک: قیمت پوشاکِ برند و غیر برند در استانبول حدود ۱۰ تا ۴۵% کم تر از موارد مشابه در تهران است. 

هزینه یک شلوار جین برند در استانبول حدود ۱۶۰ هزار تومان

یک پیراهن زنانه با برند زارا یا اچ اند ام حدود ۱۰۰ هزار تومان

یک جفت کفش نایک حدود ۲۴۰ هزار تومان

یک جفت کفش چرم مردانه حدود ۲۳۰ هزار تومان 

۶- هزینه سرویس موبایل در استانبول

در کل در کشور ترکیه سه اپراتور تلفن همراه وجود دارد که با نام های ترکسل (turkcell)، وودافون (vodafon) و آوِا (avea) خدمات ارائه می دهند. سیمکارت ترکسل از میان باقی شهرت و کیفیت بهتری دارد.

هزینه تماس در کشور ترکیه در مقایسه با ایران بسیار بیش تر است و به طور مثال هر دقیقه مکالمه با سیمکارت ترکسل در حدود ۵۰۰ تومان هزینه دارد، اما از آن جا که هزینه های رومینگ نیز بالا هستند، در صورتی که مکالمات زیادی خواهید داشت و یا استفاده بالایی از اینترنت داشته باشید، تهیه سیمکارت های ترکی از لحاظ اقتصادی به صرفه هستند. 

همچنین خوب است بدانید به هنگام تهیه سیمکارت تورکسل ایتدا اعتبار اندکی داشته و برای اعتبار بیش تر می توانید شارژهای ۱۵، ۲۰، ۲۵ لیری و ... را تهیه کنید. اگر به هنگام اقامت در کشور ترکیه و شهر استانبول نمی‌خواهید از خدمات رومینگ سیمکارت های ایرانی استفاده کنید، می‌توانید سیم کارت های ترکی را از باجه های مخصوص در فرودگاه امام خمینی و یا از فروشگاه های سیمکارت و گوشی در استانبول تهیه کنید. 

هزینه سیمکارت ها بسته به حجم دیتا، و بسته های پیامک و تماس بین ۹۰ تا ۱۸۰ هزار تومان متفاوت خواهد بود.

امنیت در طی سفر به استانبول

استانبول یکی از گردشگر پذیر ترین شهرهای دنیاست، به طوری که در سال ۲۰۱۵ عنوان پنجمین شهر پربازدید دنیا را به خود اختصاص داد. پس عجیب نیست که آمار جرم و دزدی در این شهری قدری بالا باشد. به طور کلی کشور ترکیه از لحاظ شاخص های جهانی امنیت در رده ۱۴۵ قرار دارد و این یعنی از کشور ما ایران، در رده  پایین تری قرار داشته و البته از کشورهایی چون روسیه، لبنان، پاکستان، اوکراین و یمن بالاتر می باشد. 

اگر بخواهیم نگاه جزئی تری به شهر استانبول بیاندازیم و آن را با تهران مقایسه کنیم، شاخص های امنیت تنها قدری از تهران کم تر بوده و بنابراین وضعیت چندان متفاوتی را در استانبول نخواهید دید.

به طور مثال قدم زدن به تنهایی در روشنی روز همان قدر در تهران برای شما امن است که در استانبول. نا امنی قدم زدن در شب های تهران و استانبول نیز با هم برابری می کنند و تفاوتی جزئی با هم دارند. 

بهترین فصل سفر به استانبول

شهر استانبول در نیم کره شمالی در نزدیکی دریای مرمره واقع شده و در نتیجه تحت تأثیر اقلیم های متنوعی چون اقیانوسی، مدیترانه ای و نیمه استوایی و شرجی قرار می گیرد. آب و هوای این شهر در هر فصل به شرح زیر است:

بهار استانبول: استانبول در این زمان روزها گرم‌تر می‌شود و شب‌ها خنکایی ملایم و دوست داشتنی دارد و گهگاهی باران نرمی بهاری نیز می‌بارد. در این فصل، شهر استانبول را رنگین تر و زنده تر از هر زمان دیگری خواهید یافت. میانگین دمای روزها میان ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتیگراد است.

تابستان استانبول: روزهای تابستانی استانبول گرم و مرطوب است. گرچه اغلب ساکنین شهر برای فرار از دست گرما به جزایر نزدیک و سواحل روی می‌آورند، بیش‌ترین گردشگران تابستان  را برای مسافرت به استانبول انتخاب می‌کنند. بنابراین در اغلب مکان‌های دیدنی، با هجم زیادی از آدم و صف‌های طولانی رو به رو خواهید شد. میانگین دمای تابستان در استانبول میان ۲۸ تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد است. بهترین وجه مسافرت به استانبول در تابستان، وضعیت مطلوب کروزهای بسفر و گردش با کشتی‌های استانبول است.

پاییز استانبول: دمای هوا در فصل طلایی برگ‌ریز استانبول بسیار دلپسند و مطلوب است، یعنی در حدود ۲۳ درجه! اما منتظر غافلگیری‌های گه‌گدار طبیعت هم باشید. یک روز ممکن است گرم و خشک باشد و روز دیگر، بسیار خنک با دمای ۱۵ درجه و یا باران‌های کوتاه و شدید غافلگیرتان کند.

زمستان استانبول: روزهای زمستانی استانبول سرد و برفی اند. میانگین دمای روزانه بین ۸ تا ۱۲ درجه است و اغلب بارش ملایم برف هم دور از انتظار نیست.

بنابراین بهترین زمان سفر به استانبول: فصل بهار و پاییز است، زمانی که دمای هوایی مطلوب به دور از گرمای سوزان و سرمای یخ بندان در انتظار شماست.

دانستنی هایی از شهر استانبول

۱- زبان رسمی و رایج میان مردم استانبول ترکی است اما بابت برقراری ارتباط هیچ گونه نگرانی نداشته باشید. بسیاری از مردم به زبان انگلیسی تسلط دارند و می توانید با آن ها به انگلیسی مکالمه کنید. 

۲- ساعت رسمی ترکیه ۳۱ دقیقه از ایران غقب تر است.

۳- دین رسمی و اغلب مردم استانبول و ترکیه اسلام است اما شما در این شهر مسیحی و یهودی های بسیاری نیز خواهید دید.

۴- استاندارد سلامتی آب و غذای استانبول بالاست و کمتر گزارشی مبنی بر بیماری‌ ناشی از غذا دریافت شده است. با این حال برای تضمین سلامتی خود، به هنگام خرید از غذاهای خیابانی، غذاهای تازه و داغ را انتخاب کنید.

۵- آب در شبکه استانبول جهت استفاده مناسب نیست و اصلا توصیه نمی‌شود. آب معدنی ارزان است و در هر جایی گیر می‌آید.

۶- استانبول در سال ۲۰۱۵ با مجموع ۱۲.۵۶ میلیون مسافر و بازدید کننده به مقام پنجمین شهر پربازدید جهان دست یافت.

۷- استانبول در هر یک از فصل های سال، میزبان فستیوال ها و جشنواره های مختلفی است. پیش از سفر به این شهر رنگارنگ و جذاب رویدادهای آن را کنترل کنید.

سخن آخر

همان طور که گفتیم تمام هزینه های ذکر شده در این مقاله، جدید و به روز بوده و از منابع معتبر استخراج شده اند، با این حال تفاوت جزئی در اعداد و ارقام در گذر زمان طبیعی است. شیرازتور24 در زمان های معین و در آینده نسبت به بروز رسانی هزینه ها اقدام خواهد کرد. 

sightseeing