شهر دربنت، باقی مانده ای از تاریخ ایران در روسیه
نویسنده مطلب : مدیر سیستم
۱۳۹۸/۵/۲۴
925
+ 0 | - 0

 

تلفظ این کلمه DERBENT  به صورت دِربِنت است و دربند نیز گفته می شود. مرکز دربند یا دِربِنت، در حاشیه بزرگ ترین دریاچه جهان (خزر) قرار دارد که جنوبی ترین قسمت فدراسیون روسیه هم به شمار می رود. این شهر، در فهرست شهرهای مهم جمهوری داغستان بوده و قریب به یکصد هزار نفر در آن زندگی می کنند.

فرهنگ ایرانیان در سبک پوشش جشنواره های دربند روسیه

درباره تاریخ این شهر گفته شده است که توسط قیاد بکم ساسانی، تجدید بنا شد و پسرش (انوشیروان) با احداث دیوار دفاعی، سبب استحکام شهر شد.

در سال بیست و دو هجری قمری یعنی بیش از ۱۴۰۰ سال پیش، توسط جنگجویان عرب فتح شد و تاریخی پر فراز و نشیب را تجربه نمود.

شاه عباس صفوی، یکی از کسانی بود که آن را تصرف کرد و نادرشاه افشار نیز که کوه نور و دریای نور را مدیون لشکرکشی هایش به سرزمین شگفت انگیز هندوستان هستیم، آن را از ترکان باز ستاند.

معاهده ننگین ترکمانچای فتحعلی شاه قاجار در سال ۱۸۲۸ میلادی سبب شد تا دربند، از ایران جدا شود و همچون ایروان و نخجوان و بسیاری از شهرهای دیگر، تحت مالکیت روس ها قرار بگیرد.

تصویری از قلعه چند هزار ساله دربند روسیه

دربند، شهری ساحلی با قدمت چند هزار ساله بوده که نزدیکی با ایران، سبب الهام بخشی از فرهنگ و تمدن سرزمین پارس شده است. شهری در دشت ساحلی باریک که در میان کوه های بزرگ قفقاز و دریای خزر ، محصور شده است.

اگر به باکو، پایتخت دیدنی آذربایجانی ها سفر کنید که این روزها در کنار تفلیس،، مقصد شماره یک گردشگری هموطنان به جای استانبول شده است، پس از طی دویست و بیست کیلومتر، به دربند روسیه می رسیم.

این شهر تاریخی، از طریق راه آهن نیز به باکو متصل می شود و البته صنایع مختلفی از جمله کشاورزی و نساجی و منابع گاز در آن فعال است.

آثازی از قله تاریخی شهر دربند روسیه در غروب رویایی

نظر خود را در مورد این محصول بیان نمایید